click to enable zoom
Încărcare imobile...
Nu am găsit rezultate
mărește harta
Tip Hartă Roadmap Satellite Hybrid Terrain Locația mea Fullscreen Înapoi Înainte
Căutare în site
Căutare în site
we found 0 results
Your search results

Demaraje în stil art deco – Auto-Garajul din Calea Dorobanților 31-33

Posted by Vladescu Eliza on septembrie 23, 2019
| 0

În a doua jumătate a anilor 1920 stilul Art Deco cucerea marile magazine universale, restaurantele, cinematografele, cabaretele, hotelurile din majoritatea orașelor importante europene, americane și nu numai. De asemenea, stilul Art Deco a reușit să transforme verbul „a călători” într-o operă de artă în doar o decadă, indiferent că era vorba despre automobile, Orient-Express sau vapoare transatlantice. A fost într-adevăr o epocă a vitezei, a demarajelor fulgerătoare, a muzicii jazz și a optimismului debordant.

Automobilul este unul dintre principalii actori ai acestei perioade, și implicit magazinele unde se vindeau, clădirile de garaje și fabricile de mașini. În București un garaj care ne oferă și astăzi plăcerea detaliilor art deco este situat în Calea Dorobanți, numărul 31-33. Privindu-i astăzi „exuberanța și fantezia decorativă, în tandem cu geometrizarea și stilizarea elegantă a formelor”1 fațadei principale, uităm momentan de funcțiunea sa2.

Auto-Garajul A.C. Tărtășescu & R. Munteneanu a fost construit în anul 19263, fiind magazin de prezentare, garaj, atelier pentru reparații și aprovizionare a automobilelor, proprietarii deținând o perioadă dreptul de reprezentanță unică în București a mărcilor Peugeot, Essex, Hudson și Delaunay-Belleville.4

Fotografiile din 19295 redau toate detaliile inițiale, atât pe cele ale fațadei principale: design-ul siglei și a firmelor, a feroneriilor ușilor, cât și interiorul simplu cu corpurile de iluminat Art Deco, astăzi toate dispărute. Auto-Garajul era descris astfel: „Curtea-peron, largă și deschisă, dând perspectivă unei fațade, cochetă, cu linii sobre și în același timp elegante; ce amintește silueta porților orientale însă într-un stil de amănunt complet modernizat. Poartă impunătoare, flancată de două vitrine mari ale sălilor de expoziție pentru automobile”.6

În epocă, automobilele erau etalate în „saloane” cu vitrine ample iluminate electric, întrucât exteriorul elegant, liniile zvelte ale caroseriei, amortizoarele, tablierul situat la îndemână, scaunele late, distanța dintre roți mai mare, geamul din spate cu rulou, roțile de rezervă, arătătorul electric de benzină și ulei, pe scurt „confortul sporit” trebuia să fie imediat vizibil. Fascinat de amenajările interioare și designul automobilelor Maxy scria în 1929: „în epoca cea mai tristă economică, numai magazinele de automobile au avut și necesitatea și capitalul pentru încăperi noi.”7

Din revista Reclama aflăm care era distribuția spațiilor în interiorul Auto-Garajului A.C. Tărtășescu & R. Munteneanu în 1929: „La capătul gangului se deschide imens o hală cu un aspect modern, destinată găzduirii automobilelor particulare și în care se înșiră pe ambele laturi 96 de locuri pentru automobile, lăsând la mijloc pe lângă spațiul necesar evoluțiunei lor nestânjenite și pe acela priincios garării a cel puțin 20 de trăsuri. Această hală posedă în interiorul ei o sală de spălat proprie serviciului simultan a patru automobile și are anex(at) un atelier montat pentru orice fel de reparațiuni; ajustări de piese, montări și orice fel de reglaje de lumină, aprindere. Alipită acestei instalațiuni ultra moderne, notăm de asemenea un post permanent de ravitaliare, cu pompă ermetică de benzină, cu depozit general de uleiuri și cu stock permanent.”

Acest tip auto-garaj era o formulă de afacere de succes importată, ce presupunea standardizare, omogenizare a prețurilor, vitrine atractive și fidelizarea clientelei. De altfel, aceștia își anunțau clienții încă de la început că intenţionau să asigure o îngrijire de lungă durată maşinilor cumpărate, întrucât vânzarea nu încheia tranzacţia, ci stabilea obligaţia de a se îngriji ca toți clienții să fie mulţumiți de maşina lor. Însă automobilele nu erau pentru toată lumea, preţul lor era prohibitiv, majoritatea garajelor fiind situate în centru, iar starea proastă a drumurilor făcea ca întreținerea și repararea lor să fie scumpă.

Astăzi aceste clădiri de garaje demonstrează versatilitatea lor arhitecturală, dar și faptul că principiile acestei industrii au fost stabilite de strategiile marilor corporaţii de automobile încă de la începutul secolului XX.

Bibiografie:
1 Mihaela Criticos, Art deco sau Modernismul bine temperat, ed. Simetria, București, 2000, p. 97,
2 Auto-garajul din Calea Dorobanților 31-33 este din 2015 sediul unui hipermarket. Caracteristicile unei construcții industriale ale clădirii: formă rectangulară, executată din cadre de beton, cu magazin la parter și birouri administrative la etaj, i-au asigurat o valoare funcțională până în prezent.
3 Arhiva Acte Administrative a Primăriei Municipiului București, Inventar PMB 1926,
4 Noile „Garaje Moderne” construite în România, Reclama, revista pentru desvoltarea publicității în România, an I, nr. 1-2, aprilie 1929, p. 10,
5 Ibidem,
6 Ibidem,
7 N.H. Maxy, Arta decorativă și arhitectura în slujba reclamei, Reclama, revista pentru desvoltarea publicității în România, an I, nr. 1-2, aprilie 1929: „ (…) Expoziția de artă decorativă de la Paris din 1925, a încercat printre altele să suscite și ideea etalatului în raport cu obiectele ce își capătă în evul acesta mașinist, ființă nouă. Pentru nevoile noastre de îmbrăcăminte și confort, pentru rapiditatea înfăptuirii tuturor necesităților noastre reclamate într-un tempo accelerat, pentru aparatele ce ne plimbă spațial vocea și gândul, mașina a devenit atât creatoare, a devenit potențială de gust, a imprimat secolului forme și tipare anumite. S-au creat obiecte ce își au actul de identitate în găoacea de oțel.”
Sursă foto:
1. Bine ați venit în București, Luna Bucureștilor, „Buletinul săptămânii ”, 1936.
2. Reclamă Mobiloil, Universul, 26 mar 1930, p.3
3. Reclamă automobile Essex, Universul, 15 februarie 1930, p. 76.
4. Noile „Garaje Moderne” construite în România, Reclama, revista pentru desvoltarea publicității în România, an I, nr. 1-2, aprilie 1929, p. 104.
5. Noile „Garaje Moderne” construite în România, Reclama, revista pentru desvoltarea publicității în România, an I, nr. 1-2, aprilie 1929, p. 103.
6. Reclamă, revista „Ford”, an II, 19395.
Acest articol reprezintă strict opiniile autoarelor, Simina Stan și Lavinia Popica, exprimate în cadrul concursului de texte de arhitectură cu tema „București: Modernism Art Deco”, lansat în luna octombrie 2018 de Asociația Igloo Habitat și Arhitectură.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Compară imobile

Înapoi