click to enable zoom
Încărcare imobile...
Nu am găsit rezultate
mărește harta
Tip Hartă Roadmap Satellite Hybrid Terrain Locația mea Fullscreen Înapoi Înainte
Căutare în site
Căutare în site
we found 0 results
Your search results

Fațada din lumină și cea din umbră – Două valențe ale aceluiași limbaj

Posted by Vladescu Eliza on iulie 17, 2019
| 0

Construită la limita vestică a centrului vechi al municipiului București, la intersecția îngustată a străzilor Domnița Anastasia și Eforie, clădirea se prezintă ca un pion urbanistic al zonei. „Tectonic” e cuvântul ce o definește.

Limbajul Art Deco-ului se remarcă încă de la nivel urbanistic, din poziționarea clădirii în raport cu spațiul public. Impresia de corp masiv, inserat până la limită în context, este sugerată chiar de relaționarea fațadelor la stradă, prin parterul supraînălțat, soclul masiv și apropiat ca proporții de dimensiunea etajelor caselor învecinate. Astfel, prin contrastul volumelor și prin diferențele de scară, insula devine o scenografie a proporțiilor, se creează un „loc”. E atât de corect exprimat „locul” prin construcție, încât nu poți să nu percepi tridimensionalitatea clădirii.

Clădirea închide colțul nord-vestic al insulei și se raportează la străzile din jur prin intermediul celor trei fațade. Fațada principală e tratată diferit de celelalte două. Accentul se pune pe verticalitate, pe când fațadele laterale sunt tratate, prin contrast, prin orizontalitate. Accesul principal în clădire, și implicit fațada dedicată acestuia, sunt orientate către interiorul intersecției. Marcarea axei de simetrie pare destul de simplist tratată; astfel, rezultă că fațada principală apare într-o formă reinterpretată a neoclasicismului: cu parterul înălțat cu scări interioare, rezolvare arhitecturală datorată îngustimii parcelei de colț; ideea de colonadă, deformată, menită să amplifice verticalitatea; reinterpretarea frontonului, prin geometrizarea acestuia, regăsit în forma ferestrelor de la ultimul nivel. Ușa de intrare, deși este tratată monumental și amintește de începuturile design-ului industrial prin masivitate, creează o unitate compozițională a parterului prin detaliile geometrice ale feroneriei, regăsite și la ferestre.

Contrastul se evidențiază și în forma și personalitatea fațadelor. Parterul, în zona accesului, e luminat de ferestrele rasterizate, ritmate, elemente ale design-ului industrial, ce creează un contrast cu ferestrele etajului nobil, reușindu-se reinterpretarea pe verticală a design-ului industrial timpuriu. Intrarea este elegant protejată de balconul continuu, acesta fiind, în fapt, singurul accent orizontal care prin fațetarea parapetului reușește să se integreze în verticalitatea întregii fațade.

Formele geometrice ale stilului sunt mai puțin accentuate pe celelalte două fațade laterale. Cele trei dimensiuni ale clădirii sunt contrastate, pe de o parte, prin compoziția ce accentuează verticalitatea pe fațada intrării principale, și pe de altă parte, prin accentuarea orizontalității pe cele laterale, prin balcoanele continue de-a lungul lor, neîntrerupte de alte elemente compoziționale. Între fațadele laterale există și o diferență evidentă în ceea ce privește raportul de plin-gol, fațada nordică fiind diferită de cea sudică prin vitrajele mari de la nivelul parterului înălțat.

Limbajul acestei clădiri este caracterizat în primul rând de simplitatea formelor și a detaliilor – elementele decorative ale stilului sunt puține și clar evidențiate pe fațade, iar ornamentele sunt, mai degrabă, rezultatul jocurilor de lumină și umbră. Spre deosebire de finisajul relativ sec al fațadei și de vitrajele mari ale etajelor superioare, ușa ce marchează axul clădirii este tratată mult mai detaliat, aceasta fiind și singurul element care poate fi admirat de aproape și în detaliu, în timp ce restul clădirii oferă o imagine oarecum rezervată, dar care invită, totuși, la o descifrare mai atentă, prin intuirea detaliilor sub jocul de lumină și umbră.

***

Surse fotografii:

1. https://bucurestiulmeudrag.ro/fotografii/58862b79-15d8-4ff3-bd8d-b06c592b13d5#&gid=1&pid=1

2. https://bucurestiulmeudrag.ro/fotografii/59399c35-59f0-4139-8515-d2b0592b13d5#&gid=1&pid=1

3. https://www.flickr.com/photos/raiden2/3191561368

Acest articol reprezintă strict părerea autoarei, arh. Claudia Anamaria Chifor, exprimată în cadrul concursului de texte de arhitectură cu tema „București: Modernism Art Deco”, lansat în luna octombrie 2018 de Asociația Igloo Habitat și Arhitectură.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Compară imobile

Înapoi